onsdag 26 juni 2013

Fint besök och nya strumpor till dottern

Oj, så det har regnat idag! Lavendelkrukan på utebordet har säkert tre centimeter vatten i sig.
Men då har jag fått stickat lite, också!
Jag har gjort färdigt ett par strumpor till dottern.

Helt vanliga fast "den andra hälen". Jag stickar nästan alltid från tån och upp, båda på en gång med magic loop och häl med korta varv, men man får variera sig. De är stickade båda på en gång, från tån och upp men som sagt, med den andra hälen. Den ser ut som de blir när man stickar en hällapp först och sedan en kil:

Garnet är Zauberball. Behagligt att sticka, vackra nyanser.
Jag har också virkat klart mina afrikanska blommor, det blev 7 st, som midsommarblommor.

De är virkade i det delvis hemspunna tokgarn som jag gjorde i våras och jag tänker tova dem och ha dem under måttligt heta grytor! Jag virkade ihop dem direkt, det är ju helt magiskt och gör hela tanken på att sticka fler blommor en annan gång fullt möjlig.
På midsommarafton fick vi fint besök. Han kom gående genom gräset, högljutt pratande.

Min inre röst sa mig att hans namn var Prisse, eftersom han kom till midsommarfesten måste han ju vara en fest-prisse. Men när jag berättade det för dottern tyckte hon att jag sa Christer och på något sätt utvecklades...eller invecklades...detta namn till Carl-Christian.

Han verkade gilla musik också! (Dotterns knä ser gigantiskt ut men är i verkligeheten mycket smalt och elegant! Det är väl som de säger att kameran alltid lägger på 5 kg och här tycks allihop ha hamnat på hennes vänstra knä! Gitarren ser å andra sidan ovanligt liten ut och det är för att det är en ukulele!:-D)

Kanske tyckte han det var värt att samsas med ukulelen när han i alla fall fick sitta hos sin favorit!
Carl-Christian verkade tycka att det var bra under vårt parasoll men sedan har han nog hållit sig under tak hemma hos sig själv för han har inte synts till mera!
Nu ska vi trotsa regnet och gå ned till ån och se om vattnet brusar lite extra kraftfullt idag!

2 kommentarer:

Robellas atelje´ sa...

Fina sockor...å du,
vilken härlig katt
som bara slår sej ner så där !

KataM sa...

Gillar verkligen sockorna, härlig färgställning. Och så roligt att få se lite hemspunnet tokgarn in-action. Vet inte om tokgarn är ett bra namn, förresten, för det blev verkligen inte tokigt! ;-)