söndag 30 april 2017

Nu ska jag gnälla!

Fast...kuben kom fram. Egentligen kom det två samma dag, Cuboss levererade och det är en angenäm kub!
Nu börjar gnället:
När jag fick ny klass hösten 2013 så var det en spretig samling. För att föra dem närmare varandra hittade jag på att de skulle göra en påsklunch som knytkalas och jag drog på för fullt och gjorde en egen blogg för detta. Lunchen blev bra men bloggen var inte intressant för ungdomarna så det var bara jag som la ut saker i den och troligen bara jag som tittade. Såhär 3 år senare är totalt 99 besök registrerade, 30 är en gång per elev, 60 är mina och resten är ströbesökare som hamnat där av misstag.
Nu vill jag ta bort eländet och det är som att bryta sig in i Fort knox!

Sedan har jag sett ett program på TV idag som handlar om hur vi exploaterar humlor och bin för att kunna snaska i oss billiga mandlar och färska tomater året runt.
I USA kör de runt bikupor med bin på långtradare. 5 veckor här, 5 veckor där.
I Spanien finns en plats som kallas plasthavet. En yta lika stor som Stockholm som är täckt av vit plast. Där odlas tomater och gurkor och sådant året runt och för att pollinera härligheterna skickar man efter industriellt framställda slit-och-släng-humlesamhällen från någonstans på Balkan. 
Dessa humlor används även i svenska fruktodlingar eftersom det är bekvämt att inte behöva sköta om humlorna på vintern. De är en hyfsad sorts humla men inte nordisk egentligen. 
Jag ska se om programmet, jag ska tvinga miljölärarna på skolan att visa det för elever, jag ska lura eleverna att göra projektarbeten om detta nästa år och jag ska så MASSOR med rödllöver och ärtväxter. Fy fasen så vi människor bär oss åt!

I Falkenberg pågår diskussionen om något slag motorcykeltävlingar på stranden vid Skrea.

Dessutom är jag sjuk.
Så. Jag SA ju att jag skulle gnälla?!

4 kommentarer:

KataM sa...

Ibland måste man gnälla lite för att få det ur systemet. :-)

Det där med humlor och bin som forslas kors och tvärs läste jag om bara häromsistens i boken om humlor som jag nämnde på bloggen. Och jag tänkte som du: "Vad är det vi håller på med?" och "Nu ska här sås klöver och ärtor!"

Krya på dig och ha en så skön valborgsmässokväll du kan!

fale artut sa...

Det där är inte gnäll kära du. Det är en sund reaktion på ett fläckvis sjukt samhälle.Tack för det!
Jag skall leta programmet. Vad heter det!

AnJa sa...

Håller med ovanstående fantastiska människor. En så fantastisk människa som du behöver verkligen få belysa alla tokigheter som finns! Hade ingen aning om hur bin och humlor behandlas. Det är ju avskyvärt!

Garnhumlan sa...

Uppskattar ditt 'gnäll'! Har också sett filmen. I stället för att åtgärda problemet med att antalet pollinatörer minskar tar man till sådant här. Jag blir så ledsen.